fbpx
fotografia motoryzacyjna

Fotografia samochodowa i jej tajemnice

Dobre zdjęcie samochodu to takie, które nie tylko jest poprawne technicznie, ale wpływa też na emocje odbiorcy. Fotografia samochodowa daje dużo satysfakcji, wymaga jednak odrobiny wprawy. Zdjęcia motoryzacyjne możemy podzielić na dynamiczne (sporty samochodowe, fotografia

Dobre zdjęcie samochodu to takie, które nie tylko jest poprawne technicznie, ale wpływa też na emocje odbiorcy. Fotografia samochodowa daje dużo satysfakcji, wymaga jednak odrobiny wprawy. Zdjęcia motoryzacyjne możemy podzielić na dynamiczne (sporty samochodowe, fotografia reporterska), statyczne (zdjęcia reklamowe czy ilustrujące naszą ofertę) oraz zdjęcia artystyczne. W zależności, jaki efekt chcemy osiągnąć, tak będziemy się przygotowywać. Nasz niezbędnik to: aparat fotograficzny lub aplikację fotograficzną do naszego smartfonu dającą, co najmniej, możliwość ręcznego ustawiania czasu naświetlania, przysłony i czułości filmu, statyw. Dobrze by było mieć możliwość zapisu zdjęć w formacie RAW.

 

Zdjęcia dynamiczne

Zrobienie dobrego zdjęcia sportowego wymaga pewnej praktyki. Tu przydaje się powiedzenie, że ćwiczenie czyni mistrza. Zdjęcie dynamiczne to takie, które pokaże pojazd w ruchu. Pierwsza sprawa to kompozycja i oświetlenie. Powinniśmy ustawić się w miejscu, gdzie będzie można ująć pęd pojazdu. Na przykład dobrze widoczny zakręt. Pamiętajmy o tle, które powinno być kontrastowe. Oświetlenie naturalne, słońce raczej nie z przodu (raczej, bo można zrobić świetne zdjęcie pod słońce, ale to inny temat). Tło powinno ładnie się nam “rozmazywać”. Sama technika, to przesuwanie aparatu zgodnie z ruchem pojazdu, czas naświetlania co najmniej 1/60, ale dobór czasu zależy od warunków w terenie i naszej wprawy. Pracujemy “z ręki”, nie korzystamy ze statywu.

 

Zdjęcie statyczne

Tu statyw będzie jak najbardziej na miejscu, choć nie zawsze. Ten wyjątek, to szybko poruszający się samochód w ujęciu statycznym, czyli przy krótkim czasie naświetlania. Ujęcia statyczne możemy uatrakcyjnić efektem bokeh (rozmycia tła). Takie zdjęcia potrafią wydobyć piękno fotografowanego obiektu w pełnej krasie. Tu istotną rolę odgrywa odpowiednio ustawiona przysłona. Dzięki niej mamy kontrolę nad ilością wpadającego światła na matrycę. Im mniejsza wartość f, tym więcej wpada światła. Przysłona będzie przymkniętą przy f=1,8 i otwarta przy f=22. Wartość przysłony wpływa na głębię ostrości. Im więcej światła wpada na matrycę (im wartość przysłony jest mniejsza), tym głębia ostrości jest płytsza, i na odwrót, większą głębię uzyskamy przymykając przysłonę (wartość f większa). Musimy odrobinę poeksperymentować, aby uzyskać zadawalający efekt. Nie zapominajmy o kompozycji. Samochód powinien być w centrum uwagi oglądającego. Do tego rozmyte, kontrastowe do koloru karoserii tło, refleksy świetlne na częściach chromowanych (można je dodać na etapie post-produkcji, czyli korzystając z odpowiedniego oprogramowania lub aplikacji do obróbki zdjęć). Aby nadać kształtowi samochodu zmysłowości, dobrze zastosować jeden z najstarszych chwytów marketingowych i poprosić piękną dziewczynę o pozowanie z naszym autem.

 

Zdjęcia artystyczne

Tu mamy pełną dowolność. Fajne efekty dają długie czasy, zdjęcie z ręki (jak w ujęciach dynamicznych) i delikatne rozmazanie samochodu. Można poeksperymentować z odwracaniem kolorów. Jedną z ciekawszych technik są HDR-y. To technika polegająca na wykonaniu kilku zdjęć o różnych czasach naświetlania (zdjęcie niedoświetlone, prześwietlone i prawidłowe) i nałożeniu ich na siebie. Otrzymujemy obraz o dużej rozpiętości tonalnej. HDR z zasady wykonujemy ze statywu. Smaczku takiemu zdjęciu mogą dodać “duchy” – cienie poruszających osób, które znalazły się w kadrze w czasie naświetlania.

 

Emocje

Robiąc zdjęcie samochodu pamiętajmy o najważniejszym – aby fotografowane auto pokazało duszę. Obrabiając zdjęcie w programie do obróbki zdjęć możemy wzmocnić efekt dramatyzmu (silniejsze kontrasty, obraz monochromatyczny) lub zrobić romantyczne ujęcie np. młodej pary w samochodzie (mniejszy kontrast, pastelowe, miękkie kolory, efekt rozmycia tła). To my wpływamy na finalny efekt. Więc eksperymentujmy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *