Histogram w fotografii. Dlaczego jest tak bardzo pomocny?

Okazuje się, że histogram to narzędzie pomocne dla każdego fotografa. Warto więc wiedzieć, jak z niego korzystać. Tylko z pozoru jest to skomplikowane. Jak zatem należy korzystać z histogramu?   Czym jest histogram?   Histogram

Okazuje się, że histogram to narzędzie pomocne dla każdego fotografa. Warto więc wiedzieć, jak z niego korzystać. Tylko z pozoru jest to skomplikowane. Jak zatem należy korzystać z histogramu?

 

Czym jest histogram?

 

Histogram to nic innego jak graficzne przedstawienie tonów, które znajdują się w zarejestrowanym obrazie. Jego najprostszą formą posiadają w zasadzie wszystkie menu aparatów cyfrowych. Na ogół jest to histogram luminacji zwany też histogramem jasności. Nieco bardziej złożone dane przekazuje histogram RGB.

 

Histogram jasności – jak powstaje?

 

Po zrobieniu zdjęcia aparat cyfrowy tworzy jego podgląd i to bez względu na to, w jakim formacie znajdują się zapisane pliki. Podgląd zawsze ma format JPEG. Obraz składa się z wielu pikseli. W czasie tworzenia podglądu pobierana jest informacja o jasności każdego piksela. Otrzymuje on swoją własną wartość tonalną w zakresie od 0 (absolutna czerń) do 255 (absolutna biel).

Każda wartość od 1 do 254 zawiera informacje o jasności. Im liczba jest wyższa, tym  ton jest jaśniejszy. Na tej podstawie program tworzy wykres, który informuje o tym, ile pikseli o danej jasności znajduje się w wykonanym zdjęciu.

 

Jak należy czytać histogram jasności?

 

Po zrobieniu zdjęcia należy otworzyć jego histogram jasności. Na starcie warto sprawdzić jego krawędzie. Jeśli znajdują się tam kreski, może to świadczyć o tym, że  w kadrze jest absolutna czerń, a więc niedoświetlenie lub absolutna biel, czyli prześwietlenie. W sytuacji, gdy są one sporych rozmiarów, może to świadczyć o tym, że pojawiły się problemy z odpowiednią ekspozycją fotografii. Czasami fragmenty obrazu rytmicznie pulsują. W ten sposób aparat informuje, że doszło do prześwietlenia obszarów kadru. Niedoświetlenia i prześwietlenia są dla zdjęć groźne, bo nie zawierają żadnych danych na temat obrazu.

 

Histogram, a pliki JPEG

 

Warto pamiętać o tym, że histogram jest zbudowany na podglądzie JPEG. Tym samym obraz RAW zawiera więcej danych obrazu, niż pokazuje to histogram. Okazuje się bowiem, że RAW jest bardziej elastyczny w zakresie niedoświetlenia i prześwietlenia. Sporo zależy również od posiadanego modelu aparatu fotograficznego. W każdym razie pliki JPEG dają więcej informacji.

 

Histogram idealny, czyli jaki?

 

Histogram można oczywiście poprawić, a więc uzyskać lepszą ekspozycję. Jeśli są niedoświetlenia, można je rozjaśnić za pomocą korekcji ekspozycji. Podczas fotografowania w RAW trzeba przesunąć histogram w prawo, o ile taka możliwość jest. Poprawność ekspozycji to idealne wpasowanie rozpiętości tonalnej danego kadru, tak aby dobrze ukazać cień i światło. Nie zawsze się to udaje, a więc trzeba podjąć niejednokrotnie decyzję, co jest ważniejsze.

 

Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że nie istnieje idealny kształt histogramu w zakresie wysokości. Jego kształt uzależniony jest bowiem od rozmieszczenia światła w danej scenie. Tak naprawdę wysokość pozostałych kolumn, poza kolumnami skrajnymi, nie ma większego znaczenia. Istotne są tylko kolumny skrajne i ich wysokość, a więc kolumna prawa i lewa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *